Voor de kunstendag voor kinderen duiken we met de kinderen van het opvangcentrum voor asielzoekers van Broechem, én hun klasgenootjes, in de kamishibaiverhalen van Carl Cneut 'Heksenfee' en 'Roodgeelzwartwit'. Vandaag zijn we met zes begeleiders: Kim V, Tineke, Tine, Erika van de vzw Letterzetter, Shams van het opvangcentrum en ikzelf, voor 11 enthousiaste kinderen. Dat zal later een luxe blijken, wanneer we per 2 kinderen een begeleider kunnen inzetten tijdens het voorlezen.
We vragen de kinderen wie, net zoals Rood, graag de baas speelt, maar er zijn geen baasspelers aanwezig. (Zou het echt?) Samen vergelijken we de sfeer in de tekeningen van de heksen met deze van de feeën. De kinderen vinden de tekeningen van de de heksen nogal donker, om (een beetje) bang van te worden. Vooral de tekening van de heksen in het water, doet hen griezelen...
Op de affiche van de kunstendag voor kinderen ontdekken we mannetjes die een tekening maken. Zoiets gaan we ook maken: een grote gemeenschappelijke tekening waarbij elk kind beurtelings een neus, een voet of een orringetje mag tekenen.
Erika vertelt achteraf dat het een hele uitdaging was om samen te zoeken naar een werkbare structuur.: "De wet van de sterkste ging in de eerste plaats bij hen op. Een stift geef je niet door, maar pak je af wanneer het jouw beurt is. Je denkt er zelfs niet bij na, je doet dat gewoon. En wanneer is het eigenlijk jouw buurt?…
Maar binnen de opdracht die zij deze middag kregen was delen, luisteren, afwachten de manier om vooruitgang te boeken. Samen afspraken maken, delen en aftoetsen hoe de ander hierover denkt. Binnen mijn groep was het niet zo maar een opdracht ‘Maak een gemeenschappelijke tekening’, was eerder ‘ontdek de wisselwerking binnen het samenwerken en leer te appreciëren wat de ander tekent’."
Stuk voor stuk halen de kinderen alles uit de kast om er een bijzonder mannetje van te maken. De resultaten waren geweldig!
Bij het één-op-één-lezen mogen de kinderen het boek dat hen het meeste aanspreekt kiezen uit de kunstboeken en de boeken van Carl Cneut die we klaargelegd hebben. Erika gaat de uitdaging aan om samen te lezen met F*, een welwillende jongen die wat moeite heeft om zich te concentreren. Ze speelt in op wat hij haar vertelt en vertelt hem wat ze zelf in de illustraties ziet.
Erika: "Al heel snel kwamen we tot de toffe ontdekking dat al die verschillende soorten vlinders andere ogen op hun vleugels hebben. F* bepaalde de snelheid, de bladzijden en de weg die wij bewandelden. Uiteindelijk was het geen blitsboekbezoek, maar een fijne ervaring die we met elkaar konden delen.
Ik kijk er naar uit om de volgende keer opnieuw met hem een verhaal te ontdekken. "
Dankjewel, Erika, om jouw ervaringen met ons te delen!
Op naar ons volgende voorleesatelier over ... raadsels en geheimen! Rarara...
- Gitt -